Internationale ontwerpprijs
‘iF product design Gold Award 2011’ voor
Ricoh GXR compacte digitale camera

Tokio, Japan, 2 maart 2011 — De compacte digitale camera GXR van RICOH Co., Ltd. (President en CEO: Shiro Kondo) ontvangt de ‘iF product design Gold Award’. Deze prijs wordt speciaal geselecteerd uit producten met de ‘iF product design award 2011’, een internationale onderscheiding voor excellent ontwerp.

iF product design award 2011

De iF product design award is een gerenommeerde ontwerpprijs die door het Duitse iF International Forum Design wordt uitgereikt. Deze designcompetitie beperkt zich niet tot Duitsland en telt veel inzendingen uit de hele wereld. De prijs is een bijzondere internationale erkenning voor een uitstekende prestatie op het gebied van design. Bij de ‘iF product design award 2011’ werden 2.756 producten van 1.121 bedrijven uit 43 landen ingezonden en werd aan 993 producten de prijs toegekend. Van deze 993 onderscheidingen werd de prestigieuze ‘Gold Award’ vervolgens aan slechts 50 producten toegekend.

Ricoh is voor de tweede keer in deze ‘Gold Award’ gevallen. Naast de GXR, is haar digitale camera GX100 in 2008 al met goud bekroond.

Website – Over Design: http://www.ricoh.com/about/company/design/
Ontvangen prijzen: http://www.ricoh.com/about/company/design/award/index.html

GXR

De GXR is een revolutionair camerasysteem waarin de lenzen worden vervangen door middel van een schuifmontagesysteem waarmee de cameraonderdelen aan de bijzonder stevige magnesium behuizing worden bevestigd. De lens, de beeldsensor en de beeldverwerkingsengine zijn geïntegreerd in de camera-eenheden, zodat de behuizing zelf geen beeldsensor bevat. De fotograaf kan de optimale camera-eenheid aanpassen aan de scène die wordt gefotografeerd. Hierdoor kunnen de lenzen gemakkelijk worden vervangen en wordt een verbazingwekkend niveau van flexibiliteit en beeldkwaliteit geboden. De GXR verbergt ontelbare mogelijkheden in zijn compact formaat en werd bijzonder enthousiast ontvangen omdat dit model een nieuw tijdperk in de fotografie inluidt.