Ricoh kondigt de RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5 aan
Een nieuwe GXR-camera-unit met 3,5x optische zoomlens (24-85 mm)
en een APS-C formaat CMOS-sensor

Tokio, Japan, 2 februari 2012—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag de ontwikkeling en lancering aan van de RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5, de vijfde camera-unit in de GXR verwisselbare camera-unitsystemen.

De GXR werd in december 2009 op de markt gebracht en is een revolutionair camerasysteem met verwisselbare units waarbij lenzen kunnen worden verwisseld door het monteren van camera-units waarvan de lens, de beeldsensor en de beeldprocessor zijn geïntegreerd in één unit.

De nieuwe RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5 brengt een nieuw ontwikkelde 24-85mm groothoek-zoomlens, een APS-C formaat CMOS-sensor en de bewezen Smooth Imaging Engine IV samen in een unit met een hoge beeldkwaliteit, hoog expressievermogen en hoge flexibiliteit.

Belangrijkste functies van de RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5

1. Nieuw ontwikkelde 24-85 mm groothoek-zoomlens met een APS-C formaat CMOS-sensor met ongeveer 16,20 miljoen pixels
    • Deze nieuw ontwikkelde lens bestaat uit een 9-groepen, 11-elementen configuratie. Het gebruik van drie dubbelzijdige asferische lenzen en tevens hoge-breking lenzen reduceren effectief diverse soorten vervorming over het gehele zoombereik. Het resultaat is een hoge resolutie en beeldkracht van rand tot rand.
    • De configuratie van negen ronde diafragmabladen zorgen voor zowel uitermate nauwkeurige belichtingsinstellingen als een prachtig bokeh.
    • Deze camera-unit heeft een 23,6 mm x 15,7 mm (APS-C formaat) 16M CMOS-sensor. In combinatie met de Smooth Imaging Engine IV beeldprocessor, kunnen met deze beeldsensor beelden van hoge kwaliteit en soepele toongradaties met daarbij weinig ruis en een hoge resolutie worden opgenomen.
  2. Diverse opnamefuncties en gebruiksmogelijkheden
    • Compensatie van het dynamisch bereik reduceert overbelichting van opgelichte gedeeltes en onderbelichting van donkere gedeeltes. Voor scènes die tegenbelicht zijn of een hoog contrast hebben die niet met de belichtingscompensatie kunnen worden gecorrigeerd, maakt de compensatie van het dynamisch bereik in specifieke gedeeltes van het beeld het mogelijk om onderwerpen op te nemen met een helderheidsniveau dat dicht bij het niveau is dat u met uw oog waarneemt.
    • De ISO-gevoeligheid kan met stappen van 1EV of 1/3EV worden ingesteld.
    • Met de nieuwe ISO-bracketing functie kan de fotograaf drie beelden met verschillende ISO-gevoeligheid opnemen en vastleggen.
    • Wanneer deze nieuwe functie voor het behouden van dezelfde opname-instellingen is geactiveerd, kunt u door na het nemen van een foto de ontspanknop half ingedrukt te houden, de volgende foto maken met dezelfde instellingen (scherpstelling, belichting, witbalans, etc.).
    • De functie waarmee tegelijk een JPEG-beeld met het RAW-beeld wordt opgenomen, is uitgebreid zodat u nu ook alleen het RAW-beeld kunt opnemen. Dit is bijvoorbeeld handig voor het nemen van foto’s die later met een computer zullen worden bewerkt. Omdat er niet tegelijk een JPEG-bestand wordt opgeslagen, is deze optie tevens handig wanneer u het aantal beelden dat op de geheugenkaart kan worden opgenomen wilt verhogen.
    • U kunt nu het wit-verzadigingsdisplay waarmee de gedeeltes die helder zijn wit zullen worden en waar kleurgradaties verloren gaan wordt getoond, AAN/UIT schakelen.
    • De kantelindicatorfunctie is verbeterd. Behalve de conventionele horizontale indicator, kan deze functie nu ook de richting waarin de camera wordt gekanteld vaststellen.
    • Copyright-informatie, bijvoorbeeld de naam van de fotograaf, kan bij de Exif-data van het beeld worden ingevoerd en vastgelegd. De opgenomen informatie kan op het gedetailleerde informatiedisplay van het weergavescherm worden gecontroleerd.
  3. Uitermate nauwkeurige scherpstelling
    • U kunt normaal of pinpoint kiezen voor het AF-vlak voor spot AF.
    • Als extra optie om de nauwkeurigheid van handmatig scherpstellen te verbeteren, werd een hulpfunctie voor de scherpstelling voorzien. De fotograaf kan kiezen uit twee standen en de scherpstelling controleren door de omtreklijnen en het contrast te versterken.
    • Het opnamescherm kan worden vergroot zodat scherpstellen eenvoudiger is. Het vergrote gedeelte kan daarbij alleen in het midden of over het hele scherm worden getoond. Daarnaast werd de beeldkwaliteit voor een vergroting van 4x en 8x verder verbeterd. Het gebied dat moet worden vergroot kan worden verplaatst met de richtingknop.
  4. Het kenmerkende expressievermogen van de GXR-serie
    • De instellingen voor de beeldkwaliteit en kleur kunnen met negen niveau’s worden aangepast voor het later gemakkelijk maken van diverse soorten foto’s.
    • Met My Settings kunt u instellingen voor een scala aan opnamefuncties van te voren vastleggen om ze later wanneer nodig direct weer op te roepen. Voor het instellen van de informatie-opslag kunnen zes patronen worden opgeslagen in de My Settings box van het interne geheugen en zes patronen op de SD-kaart. Uw creatieve fotowereld wordt hierdoor flink uitgebreid omdat GXR-gebruikers onderling hun opname-instellingen kunnen uitwisselen.
    • B (lamp) and T (tijd) kunnen nu als sluitertijd voor de handmatige belichtingsfunctie worden gekozen. Met “B” wordt de belichting voortgezet terwijl de ontspanknop wordt ingedrukt en met “T”, wordt door een druk op de ontspanknop de belichting gestart en gestopt. Met beide instellingen wordt de belichting geforceerd gestopt nadat 180 seconden zijn verstreken.
    • Er werden nieuwe opties toegevoegd aan de scènestand zodat u gemakkelijker kunt genieten van een uitgebreide fotografische expressie. De vijf nieuwe opties zijn: zachte focus, kruisproces, speelgoedcamera, miniaturisatie en hoog contrast ZW. De fotograaf kan een uniek beeld maken door gewoon op de ontspanknop te drukken.
    • Een markeerfunctie is toegevoegd voor snelle weergave van bepaalde beelden in de camera. Er kunnen maximaal 20 beelden worden gemarkeerd.
    • Het is mogelijk HD-films met 1280 × 720 pixels te maken.

* Opmerking: wanneer u films opneemt met een formaat van 1280×720, is het gebruik van een SD/SDHC-geheugenkaart met een SD-snelheidsklasse van Klasse 6 of hoger aanbevolen.

5. Nieuwe opties toegevoegd
    • Nieuwe, speciaal voor deze camera-unit ontworpen lenskap (LH-2).
    • Lensdop (LC-3) die gelijktijdig aan de beweging van de lens opent en sluit. De dop hoeft voor opname niet te worden verwijderd.
    • Een omwikkeling (WS-1) voor de GXR wanneer de camera-unit, externe zoeker en andere opties zijn bevestigd.

RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5 opties

Product Model
Lenskap LH-2
Zelf-verplaatsende lensdop LC-3
Omwikkeling WS-1
  • *Alle brandpuntsafstanden in dit bericht zijn omgezet naar het equivalent voor een 35 mm-filmcamera.
  • *De LH-2 en LC-3 zijn opties die voor het eerst worden geïntroduceerd.
  • *Functies wanneer het GXR-huis is bevestigd.

RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5RICOH LENS A16 24-85mm F3.5-5.5

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.