Ricoh kondigt GXR MOUNT A12 aan
Een GXR-lensvattingseenheid voorzien van een CMOS-sensor met APS-C-formaat

Tokio, Japan, 5 augustus 2011—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag de ontwikkeling en lancering aan van het nieuwe product GXR MOUNT A12, een lensvattingseenheid die uitsluitend voorzien is voor gebruik met de GXR, het camerasysteem met verwisselbare camera-units.

De GXR werd in december 2009 op de markt gebracht en is een revolutionair camerasysteem met verwisselbare units waarbij lenzen kunnen worden verwisseld door het monteren van camera-units waarvan de lens, de beeldsensor en de beeldprocessor zijn geïntegreerd in één unit. Daarnaast is het mogelijk, dankzij de unieke capaciteit om andere verwisselbare units dan camera-units onder te brengen, het systeem uit te breiden met verschillende andere apparaten.

De nieuwe GXR MOUNT A12 is een lensvattingseenheid die speciaal voor de GXR is gemaakt. Met een CMOS-sensor met APS-C-formaat en een nieuw ontwikkelde spleetsluiter, kunt u met deze eenheid niet alleen lenzen zoals Leica M-lenzen vatten, maar krijgt u ook verschillende types compensatie- en correctiefuncties.

Belangrijke functies van de GXR MOUNT A12

1. De gebruikte CMOS-sensor met APS-C-formaat breidt de mogelijkheden uit voor een hoge resolutie en beeldvermogen.
    • Het gebruik van een CMOS-sensor met een geoptimaliseerde microlens lay-out maakt het mogelijk voldoende helderheidsniveaus te garanderen, zelfs in de randgebieden van het beeld.
    • De afmetingen van de gebruikte CMOS-sensor zijn 23,6mm × 15,7mm (APS-C-formaat). Met deze sensor kunt u beelden opnemen met hoge kwaliteit, vloeiende toongradaties, een hoge definitie en lage ruis.
  2. Compatibiliteit met talrijke lensen, inclusief Leica M vattingslenzen.
    • De GXR MOUNT A12 is compatibel met de Leica M-vatting en kan vanzelfsprekend omgaan met M-vattingslenzen. Als daarnaast een conversieadapter wordt gebruikt, kunnen ook heel wat meer types vattingen worden gebruikt.
    • Er is een controleapparaat inbegrepen waarmee u kunt controelren of uw lensen al dan niet fysisch compatibel zijn.
  3. Diverse nieuwe functies zorgen dat u optimaal kunt genieten van het potentieel van de lens zelf.
    • Om te beantwoorden aan de persoonlijke voorkeuren van de fotograaf door het aanpassen van de individuele kenmerken van de talrijke verschillende lenzen, kan de GXR MOUNT A12 onafhankelijk de kleuring in de hoeken corrigeren. De correctie van de kleurnuances is zowel voor R als B mogelijk binnen een bereik van -4 tot +4.
    • De correctie van de verlichting in de randgebieden is mogelijk binnen een bereik van -3 tot +3.
    • Er is een functie voorzien voor de correctie van vervormingen die zich kunnen voordoen in de randgebieden van de lens. De fotograaf kan een cilinder- en een speldenkussenvervorming selecteren en voor elk type "sterk", "gemiddeld" of "zwak" opgeven.
    • Er werd een glazen optische filter gebruikt die zo dun mogelijk werd gehouden. Hierdoor wordt de beeldkwaliteit in de randgebieden verbeterd en wordt de beeldverwelving van het veld onderdrukt.
  4. Scherpstellen met hoge precisie
    • Als extra optie om de nauwkeurigheid van handmatig scherpstellen te verbeteren, werd een hulpfunctie voor de scherpstelling voorzien. De fotograaf kan kiezen uit twee standen en de scherpstelling controleren door de omtreklijnen en het contrast te versterken.
    • Het vergroten van het schermbeeld tijdens de opname is een effectieve techniek voor het scherpstellen. De vergroting kan niet alleen in het midden, maar overal in het beeld gebeuren. Daarnaast werd de beeldkwaliteit voor een vergroting van 4x en 8x verder verbeterd. Het gebied dat moet worden vergroot kan worden verplaatst met de richtingknop.
  5. Er zijn twee sluitermethoden voorzien: een nieuw ontwikkelde spleetsluiter en een elektronische sluiter
    • Met de spleetsluiter zijn instellingen van 1/4000 sec. tot 180 sec. mogelijk.
    • Met de elektronische sluiter zijn instellingen van 1/8000 sec. tot 1 sec. mogelijk en de fotograaf kan opnamen maken zonder dat hij zich zorgen hoeft te maken over geluid van de sluiter en trillingen.
  6. Het brede functiebereik dat de GXR-serie kenmerkt
    • Met Mijn instellingen kunt u een groot aantal opnamefuncties in een handomdraai instellen. Voor het instellen van de informatie-opslag kunnen nu zes patronen worden opgeslagen in de box Mijn instellingen van het interne geheugen en zes patronen op de SD-kaart. Samen met de mogelijkheid om de opname omstandigheden te wijzigen, zorgt dit voor een verdere uitbreiding van de wereld van de fotografische expressie van de fotograaf.
    • In de handmatige belichtingsstand, kunnen de sluitertijden B (lamp) en T (tijd) worden geselecteerd. Met B blijft de belichting behouden terwijl de ontspanknop wordt ingedrukt en met T, wordt de ontspanknop ingedrukt om de belichting te starten en te eindigen. De belichting wordt zowel voor B en T automatisch beëindigd wanneer 180 seconden zijn verstreken.
    • De informatie op de lens die wordt gebruikt, kan in de EXIF-informatie worden geplaatst. Bij het bewerken van de informatie voor Mijn instellingen, kan de lensnaam, de brandpuntafstand en de F-waarde worden ingevoerd.
    • Er werden nieuwe opties toegevoegd aan de scènestand zodat u gemakkelijker kunt genieten van een uitgebreide fotografische expressie. De vijf nieuwe opties zijn: zachte focus, kruisproces, speelgoedcamera, miniaturisatie en hoog contrast ZW. De fotograaf kan een uniek beeld maken door gewoon op de ontspanknop te drukken.
    • Een elektronische waterpas die een versnellingssensor gebruikt.
    • Markeerfunctie voor snelle weergave van bepaalde beelden in de camera. Er kunnen maximaal 20 beelden worden gemarkeerd.
    • We hebben voor de buitenkant gegoten magnesium gebruikt, het materiaal dat zich zo goed bewezen heeft in de GR-series, en we hebben het oppervlak voorzien van een corrosiebestendige metaalbruine reliëflaag. Het eindresultaat is een duurzame, lichte en uitstekend in de hand liggend camerahuis.
    • Het is mogelijk HD-films op 1280 × 720 pixels te maken.

* Opmerking: wanneer u films opneemt met een formaat van 1280×720, is het gebruik van een SD/SDHC-geheugenkaart met een SD-snelheidsklasse van Klasse 6 of hoger aanbevolen.

7. Nieuwe opties toegevoegd
    • We hebben de nieuwe tassen SC-75B en SC-75T ontworpen die gemakkelijk te openen en te sluiten zijn. Met SC-75B is het mogelijk opnamen te maken met de hoes bevestigd aan het GXR-huis.

Opties van de GXR MOUNT A12

Product Model
B-tas (Onderste deel en riem) SC-75B
T-tas (alleen bovenste deel) SC-75T
  • *Alle brandpuntafstanden in deze release zijn omgezet naar het equivalent voor een 35 mm-filmcamera.
  • *SC-75T kan niet worden gebruikt als onafhankelijke tas. De tas moet samen met de SC-75B worden gebruikt.
  • *SC-75B en SC-75T zijn nieuwe opties die op dit ogenblik worden gelanceerd.
  • *Functies wanneer het GXR-huis is bevestigd.

GXR MOUNT A12GXR MOUNT A12

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.