Persberichten

Ricoh kondigt firmware-updates voor functie-uitbreiding van de GXR en GR DIGITAL III aan

Tokio, Japan — 17 mei — Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) kondigde vandaag aan dat op 19 mei de eerste functie-uitbreidende firmware-update voor de GXR compacte digitale camera met hoge beeldkwaliteit (in december 2009 op de markt gebracht) en de tweede functie-uitbreidende firmware-update voor de GR DIGITAL III (in augustus 2009 op de markt gebracht) wordt uitgebracht.
Deze firmware-updates zijn ontwikkeld naar aanleiding van opinies en verzoeken van een groot aantal klanten die via enquêtes bij klantenregistratie ten tijde van aankoop en via andere kanalen zijn ontvangen. Met deze updates kunnen klanten die reeds de GXR of GR DIGITAL III bezitten hun firmware bijwerken voor gebruik van de nieuwste functies en instellingen waarmee de prestaties en bruikbaarheid van de camera worden verbeterd en uitgebreid.
De GXR is een revolutionair camerasysteem met verwisselbare camera-units. De lenzen worden verwisseld door de camera-units op het camerahuis te schuiven. De lens, beeldsensor en beeldprocessor zijn geïntegreerd in de camera-units en het camerahuis zelf bevat geen beeldsensor.
De GR DIGITAL III, opvolger van de in november 2007 gelanceerde GR DIGITAL II, beschikt over een F1.9 lens met groot diafragma en levert een fantastische beeldkwaliteit met een compact camerahuis.

De firmware voor functie-uitbreiding en aanwijzingen voor het gebruik kunnen gratis worden gedownload van de Ricoh website.

1. GXR functie-uitbreidende firmware: Uitgave 1

<Functie-uitbreiding>

• (1) Verbeterde ruisreductie
    Aan de reeds aanwezige ruisreductie-instellingen wordt de MAX instelling toegevoegd. Met MAX geactiveerd, wordt de ruisdistributie van de beelddata geanalyseerd en een optimale verwerking voor ieder gedeelte van het beeld uitgevoerd zodat de beeldkwaliteit van scènes met weinig licht wordt verbeterd.

• (2) Ruisreductie voor nachtscène- en landschapfuncties
    Het wordt nu mogelijk om de ruisreductie ook voor de nachtscène- en landschapfuncties te specificeren.

• (3) Toevoeging van de "ADJ. ISO direct change" functie
    De "ADJ. ISO direct change" functie wordt aan het setup-menu toegevoegd. Met ON gekozen, kunt u de ISO-gevoeligheid direct veranderen door de ADJ. knop naar rechts/links te schuiven in situaties waarbij opname mogelijk is (de ontspanner half ingedrukt).

• (4) Twee "gloeilamp” instellingen voor de witbalans
    Er was slechts één "gloeilamp" instelling voor de witbalans, maar nu zijn er twee verschillende instellingen: "gloeilamp 1" en "gloeilamp 2." "gloeilamp 2" geeft in vergelijking met “gloeilamp 1” een ietwat rodere gloed en is ongeveer gelijk aan de oorspronkelijke "gloeilamp" instelling.

• (5) Aanpassingsfunctie voor de automatische sluitertijd
    Indien met de sluitertijdprioriteitsfunctie geactiveerd het beeld overbelicht of onderbelicht is, wordt met deze instelling de sluitertijd automatisch aangepast voor een optimale belichting.

• (6) Flitser- en zelfontspannerinstellingen met omhoog-/omlaagknop
    U kunt instellingen voor de flitser en zelfontspanner gemakkelijk met de omhoog-/omlaagknop maken.

• (7) Veranderen van zoom-positie met “Mijn instellingen”
    De zoom-positie kan eenvoudig worden gekozen door “Mijn instellingen” te veranderen. (Bij gebruik van RICOH LENS S10 of RICOH LENS P10)

• (8) Instelling voor de macro AF-afstand
    Bij macro-fotografie met de GR LENS A12 50 mm F2.5 MACRO, kunt u 10-30 cm of 7-10 cm kiezen voor de opname-afstand (scherpstelafstand voor auto-focus). De snelheid voor het automatisch scherpstellen wordt verhoogd.

• (9) Hogere snelheid van de scherpstelring (bij gebruik van GR LENS A12)
    Tijdens het handmatig scherpstellen, wordt de snelheid van de scherpstelring verhoogd wanneer u op de macro-toets drukt.

• (10) Informatie van het camerahuis op het gedetailleerde informatiedisplay en bij Exif
    De informatie van het camerahuis A12, S10 of P10 wordt op het gedetailleerde informatiedisplay en bij de Exif informatie getoond.

• (11) Informatie over firmware-versie in het setup-menu
    Het setup-menu toont nu ook de informatie over de firmware-versie.

2. GR DIGITAL III functie-uitbreidende firmware: Uitgave 2

<Functie-uitbreiding>

• (1) Verbeterde ruisreductie

• (2) Veranderde Auto Bracket-instelling
    Bij het fotograferen met de Auto Bracket-functie, kunt u de belichtingsvariatie tot maximaal 2,0 LW specificeren. Daarbij kan de volgorde voor de variatie voor iedere opname worden gespecificeerd.

• (3) Beeldbewerking
    Een weergavebeeld kan worden uitgesneden en als een apart bestand worden opgeslagen. Daarbij kunnen de beeldproporties tot een aspectratio van 1:1 (vierkant) worden veranderd.

• (4) Twee "gloeilamp” instellingen voor de witbalans

• (5) Aanpassingsfunctie voor de automatische sluitertijd