Ricoh kondigt de nieuwe GR DIGITAL IV aan
Een digitale camera met geavanceerde mogelijkheden voor snelopnamen
dankzij een Hybride AF-systeem en de GR ENGINE IV

Tokio, Japan, 15 september 2011 - Ricoh Co., Ltd. (President en CEO: Shiro Kondo) heeft vandaag de introductie van de nieuwe digitale camera GR DIGITAL IV aangekondigd. De GR DIGITAL IV is de opvolger van de GR DIGITAL III en is voorzien van geavanceerde mogelijkheden voor snelopnamen en een nog betere beeldkwaliteit.

De GR DIGITAL III (geïntroduceerd in augustus 2009) is een compacte digitale camera met een hoge beeldkwaliteit die is voorzien van een 28mm/F1.9 GR-lens, de GR ENGINE III en een zeer gevoelige CCD waarmee de ontwikkelingen werden voortgezet die in oktober 2005 met de introductie van de GR DIGITAL werden geïntroduceerd. Dit toestel is de afgelopen twee jaar met veel enthousiasme ontvangen door een zeer uiteenlopende schare klanten, variërend van amateur-fotografen tot doorgewinterde professionals.

De nieuwe GR DIGITAL IV beschikt dankzij een verder verfijnd optisch filter over nog betere beeldverwerkingsmogelijkheden en een verbeterd algoritme voor de witbalans in vergelijking met de GR DIGITAL III en dat resulteert dan ook in de beste beeldkwaliteit in de historie van de GR-reeks. En om ervoor te zorgen dat u nooit een moment hoeft te missen, introduceert Ricoh een hybride AF-systeem en de Image-sensor-shift beeldstabilisatorfunctie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de door Ricoh ontwikkelde externe AF-sensor, en een VGA LCD-display van 3,0 inch met ongeveer 1,23 miljoen beeldpunten voor een betere zichtbaarheid buitenshuis. Dankzij de elektronische functie die naast de horizontale stand de hellingsrichting detecteert, wordt de bediening van het toestel nog eenvoudiger. Bovendien beschikt het toestel over de functie Compensatie dynamisch bereik, waardoor u scènes met tegenlicht of met een hoog contrast kunt vastleggen gewoon zoals het menselijk oog die scènes waarneemt, en over Intervalcompositie, waarmee u foto's die u binnen een bepaalde interval hebt gemaakt kunt combineren voor nog meer expressieve mogelijkheden.

De alom gewaardeerde functie-uitbreidingsfirmware blijft ook gewoon beschikbaar.

De belangrijkste functies van de GR DIGITAL IV

1. Een verbeterde AF-snelheid en -nauwkeurigheid dankzij de introductie van het hybride AF-systeem.
    • De camera wordt nu geleverd met de door Ricoh zelf ontwikkelde externe AF-sensor, met een maximum van 190 AF-punten. Dankzij het hybride AF-systeem, dat naast de gebruikelijke AF-methode CCD-contrast wordt gebruikt, heeft Ricoh de AF-scherpsteltijd teruggebracht tot 0,2 seconden en dat betekent een halvering ten opzichte van de GR DIGITAL III.
      Bovendien hebben verfijningen in het algoritme geleid tot een verhoging tot een factor twee van de autofocus-snelheid voor macro-opnamen die uitsluitend met de AF-methode CCD-contrast worden gemaakt.
    • De hoge scherpstellingsnauwkeurigheid die vereist is voor het maken van snelopnamen is nu ook voor normaal fotograferen (door eenmaal op de opnameknop te drukken) beschikbaar, omdat bij de scherpstelling alleen gebruik wordt gemaakt van de externe AF-sensor. Indien gewenst kunnen de gemeten gegevens van de externe AF-sensor op het LCD-display worden weergegeven.
  2. Een nog hogere beeldkwaliteit
    • Dankzij verfijningen in het optische filter en verbeteringen in de beeldverwerking ten opzichte van het vorige model, de GR DIGITAL III, zijn de SFR*-kenmerken verbeterd.
    • En dankzij de nieuwe beeldverwerking-engine levert de GR ENGINE IV een verbetering in de kleurenreproductie en de ruisonderdrukking bij het maken van foto's met een grote gevoeligheid.
    • Ricohs fameuze 28mm/F1.9 GR-lens combineert een hoge resolutie met onderdrukking van chromatische beeldafwijking en ruis. Dankzij een CCD met ongeveer tien miljoen pixels van 1/1,17 inch zijn deze geavanceerde kenmerken duidelijk zichtbaar. Deze karakteristieken zorgen ervoor dat deze camera de hoogste beeldkwaliteit in de historie van de GR DIGITAL-reeks realiseert.

* SFR (Spatial Frequency Response): SFR is een van de indicatoren die de resolutiekarakteristieken van een digitale camera bepalen, variërend van het optische systeem tot de beeldverwerking.

3. De eerste camera in de GR DIGITAL-reeks die is voorzien van de Image-sensor-shift beeldstabilisatorfunctie
    • Dankzij de Image-sensor-shift beeldstabilisatorfunctie realiseert de camera een stabilisatie-effect dat vergelijkbaar is met een toename van de sluitersnelheid van maximaal 3,2 stappen. In combinatie met de nieuwste F1.9 GR-lens resulteert dat in een betere opnamen van donkere scènes.
  4. Introductie van een nieuw, extreem helder LCD-display en nieuwe aanpassingsfuncties voor automatische helderheid.
    • Dankzij het nieuwe VGA LCD-display van 3,0 inch met ongeveer 1,23 miljoen beeldpunten, dat naast RGB-pixels ook witte pixels bevat, beschikt deze camera over een maximaal helderheidsniveau dat ongeveer 1,7 keer zo helder is als het display van de GR DIGITAL III, waardoor de zichtbaarheid buitenshuis toeneemt.
    • De camera is nu voorzien van een functie waardoor de helderheid automatisch wordt ingesteld op basis van de helderheid van het onderwerp. Hierdoor wordt de vermindering van de zichtbaarheid geminimaliseerd die het gevolg is van veranderingen in de omgeving die u fotografeert.
  5. Opnamefuncties die de expressieve mogelijkheden van de fotograaf verhogen en verbeterde scènemodi.
    • De camera is voorzien van dynamisch bereikcompensatie waardoor extreem lichte delen in lichte gebieden en extreem donkere delen in donkere gebieden worden geminimaliseerd. Bij scènes met tegenlicht of hoge contrasten waarbij belichtingscompensatie alleen niet voldoende is, wordt voor ieder gebied afzonderlijk compensatie uitgevoerd. Hierdoor kunnen foto's worden gemaakt die qua helderheid sterk overeenkomen met de helderheid van het onderwerp dat u fotografeert.
    • De functie Auto-bracket is verbeterd. Naast de gangbare bracket-functies Bellichting en Witbalans zijn de bracket-functies Contrast en Dynamische bereikcompensatie toegevoegd. Voor een reeks met drie opnamen met Afbeeldingsinstellings-bracket kunnen twee van deze functies worden geselecteerd, naast de normale afbeeldingsinstellingen.
    • Het toestel is voorzien van de modus Intervalcompositie waarbij alleen de zeer heldere pixelgegevens in foto's van een donkere lucht met vaste intervallen worden vervangen en gecombineerd. Zo kunt u fraaie landschapfoto's maken met prachtige lichtsporen die door de sterren worden achtergelaten.
    • De beeldinstellingen bevatten nu ook de opties Positieffilm en Bleach Bypass, om de verzadiging te verlagen en het contrast te verhogen. Deze instellingen kunnen in alle opnamemodi (Auto/P/A/S/M) worden gebruikt naast instellingen als Hoog-contrast Z/W en Kruisproces.
    • Opname met meervoudige belichting maakt het mogelijk tot vijf overlappende opnamen te maken en Bulb Exposure-belichtingsfuncties zijn ook opgenomen.
  6. De bedieningsmogelijkheden zijn verder uitgebreid
    • De elektronische niveaufunctie, die al aanwezig is sinds de GR DIGITAL II, is verder verbeterd. Nu wordt niet alleen de hellingshoek in horizontale richting gedetecteerd, maar ook de kantelrichting.
    • De functiecombinaties die kunnen worden gebruikt met de knoppen Fn1/Fn2 zijn uitgebreid tot vier instellingen en kunnen worden vastgelegd via de optie Instelling Fn-knoppenpaar. Omdat de gebruiker zonder de menu's te raadplegen kan schakelen tussen de verschillende functies in Instelling Fn-knoppenpaar, fungeren zij als gebruiksvriendelijke sneltoetsen en kunnen de functies direct worden opgeroepen, afhankelijk van de scène die wordt vastgelegd.
    • De functie Mijn instellingen, waarmee de gebruiker zijn favoriete instellingen kan vastleggen, is uitgebreid van zes naar twaalf instellingstypen. En omdat de instellingen op een SD-kaart kunnen worden vastgelegd, kunnen ze met andere gebruikers worden uitgewisseld.
    • Inclusief een functie voor werken met Eye-Fi-kaarten. Foto's kunnen draadloos naar een computer of worden overgezet of geüpload naar een fotowebsite. Als deze functies worden gebruikt, worden de overdrachtsgegevens weergegeven op het opname- en afspeeldisplay.
  7. Dankzij de nieuwe opties nu nog meer uitbreidingsmogelijkheden
    • Nieuwe opties zijn bijvoorbeeld een echt lederen polsriem voor nog meer gebruiksgemak en een metalen lenskap die in combinatie met de vergrendelingsfunctie van de aan/uitknop werkt.
  8. Implementatie van functie-uitbreidingen via de firmware
    • De functie-uitbreidingsfirmware, alom gewaardeerd sinds de GR DIGITAL tot de GR DIGITAL III, is ook beschikbaar voor de GR DIGITAL IV. Door de firmware bij te werken, beschikt de camera altijd over de nieuwste functies.

9. <Accessoires>

Voor de GR DIGITAL IV's die u hebt aangeschaft, zijn de volgende accessoires leverbaar.
    Andere battery grip
    Tegen meerprijs kunt u de battery grip van de camera vervangen. U kunt kiezen uit de opties houtnerf, zwart en leer (alle drie op harsbasis).

*Deze service is niet in alle regio’s beschikbaar en het aantal beschikbare battery grips is beperkt.
    Op de website van Ricoh wordt aangekondigd wanneer deze service beschikbaar is en voor welke landen er regio’s de service van toepassing is.

De opties van de GR DIGITAL IV

Product Model
Lenskap en adapter GH-2
Groothoeklens GW-2 *2
Externe TTL-flitser GF-1
Externe beeldzoeker GV-1
Externe mini-beeldzoeker GV-2
Afstandsontspanner CA-2 *1
Zachte draagtas GC-3
Zachte draagtas (GV-2-compatibel) GC-4
Halskoord (GR DIGITAL-logo) GS-1
Halskoord (Ricoh-logo) ST-2
Netstroomadapter AC-4c
Oplaadbare batterij DB-65
Batterij-oplader BJ-6
Metalen lenskap
(met aan/uit-knop-vergrendelingsfunctie)
GL-1 *1,3
Polsriem (echt leer, met GR-logo)   GS-2 *1
HDMI-kabel HC-1
De opties GH-1, GW-1, GT-1, GC-1 en GC-2 van de GR DIGITAL/GR DIGITAL II zijn niet geschikt.
  • *1Nieuwe optie.
  • *2Lenskap en adapter vereist bij gebruik van een groothoeklens.
    Als de groothoeklens is geplaatst, is alleen de AF-methode CCD-contrast beschikbaar.
  • *3Als de metalen lenskap is geplaatst, kan de GC-3/GC-4 niet worden gebruikt.

GR DIGITAL IVGR DIGITAL IV

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.