Ricoh introduceert de CX4,

een compacte digitale camera met 10,7× optische zoom (28-300 mm)
Verbeterde bewegingsonscherptecorrectie is een nieuwe stap voorwaarts in de richting van fotografie in zwak licht zonder wazig beeld

19 augustus 2010—TOKIO, Japan—Ricoh Co., Ltd. (voorzitter en CEO Shiro Kondo) maakte vandaag de introductie bekend van de nieuwe CX4 compacte digitale camera. Dit nieuwe ontwerp is uitgerust met een krachtige 10,7× (28-300 mm) optische groothoekzoomlens en verbeterde beeldstabilisator met beeldsensorverschuiving in een no-nonsense en tegelijk stijlvol jasje.

De beeldstabilisator met beeldsensorverschuiving van de nieuwe CX4 vermindert wazig beeld met gemiddeld het equivalent van ongeveer 3,7 EV—3,7 sluitertijdstops—voor betere prestaties bij zwakke binnenverlichting en bij hoge zoom ratio's.

De camera biedt ook een nieuw “Onderwerp volgen AF”-systeem voor automatisch scherpstellen dat uw onderwerp automatisch volgt, waardoor foto’s scherp zijn en correct belicht worden op het moment dat u de ontspanknop loslaat. U zult deze functie niet willen missen bij opnamen van bewegende onderwerpen en close-ups.

Bovendien heeft Ricoh functies die de fotografische ervaring verbeteren, verder ontwikkeld, met onder meer een “Meerv. opname’s nachts”-stand die vier belichtingen combineert in één foto, wat voor minder beeldruis zorgt, en een “creatieve opname modus” die van iedereen een artiest maakt, met “Zachte focus,” “Kruisproces” en “Speelgoedcamera”-effecten. De CX4 compacte digitale camera ligt nog beter in de hand dankzij een nieuw ontworpen behuizing met gesculpteerde rondingen waardoor de camera makkelijker in uw zak schuift. Op die manier vertegenwoordigt de CX4 nog een stap voorwaarts in de filosofie van Ricoh: “Een apparaat dat u elke dag wilt gebruiken.”

<Belangrijkste functies van de nieuwe CX4 compacte digitale camera>

1. Hooggevoelige fotografie met weinig ruis dankzij verbeterde bewegingsonscherptecorrectie en krachtige ruisonderdrukking voor heldere resultaten van hoge kwaliteit bij hoge zoom ratio’s en in zwak licht
De CX4 biedt een volledig herziene beeldstabilisator met beeldsensorverschuiving, die wazige beelden veroorzaakt door camerabewegingen—een fenomeen dat zich voornamelijk kan voordoen bij close-ups, hoge zoom ratio’s en in andere soortgelijke situaties—vermindert. Het effect is vergelijkbaar met het verhogen van de sluitertijd met gemiddeld ongeveer 3,7 stops.
Het ruisonderdrukkingsalgoritme van de camera verwerkt het beeldsignaal dat afkomstig is van de CMOS-beeldsensor, waardoor ruis wordt onderdrukt zonder de resolutie, toon of kleur te beïnvloeden. Door de ruisonderdrukking in te stellen op “MAX”, wordt ruisonderdrukking op basis van variantiebepaling geactiveerd, die de ruisverdeling in de door de beeldsensor vastgelegde gegevens analyseert en verwerking voor individuele delen van het beeld optimaliseert.
De van achter verlichte CMOS-beeldsensor met een resolutie van 10 megapixel zorgt voor betere prestaties in zwak licht.

2. Een goed in de hand liggend, gebruiksvriendelijk ontwerp met 10,7× optische zoom (28-300 mm)
Door het unieke uitschuifbare lenssysteem van Ricoh past de krachtige 10,7x optische groothoekzoomlens op een compact camerahuis van 29,4 mm.
Met beeldhoeken tussen 28 mm (groothoek) en 300 mm (telefoto), past deze krachtige zoomlens zich aan bijna elke situatie aan. Kies groothoekopnamen voor landschappen of scènes binnenshuis waarin de afstand tussen de camera en het onderwerp klein is, of zoom in voor indrukwekkende teleopnames.

3. Een systeem voor automatisch scherpstellen dat automatisch het onderwerp volgt (Onderwerp volgen AF)
Onderwerp volgen AF volgt automatisch het geselecteerde onderwerp wanneer de ontspanknop half wordt ingedrukt, wat ervoor zorgt dat foto’s scherp zijn en correct belicht worden op het moment dat u de ontspanknop loslaat. Deze functie is ideaal voor opnamen van spelende kinderen en Huisdieren en ook voor foto’s van bloemen en andere onderwerpen die zorgvuldig moeten worden samengesteld.

4. Een Creatieve opname modus die de keuze biedt uit zes artistieke effecten
Kies voor “Zachte focus modus” voor een effect vergelijkbaar met dat van zachte focuslenzen. De sterkte van het effect kan worden ingesteld op “Zwak” of “Sterk”.
Selecteer de “kruisproces-modus” voor kleuren die duidelijk verschillen van die van normale foto's. Kies een van de kleurschema’s: “Basis”, “Magenta” en “Geel”.
In “Speelgoedcamera-modus” worden het scherpe contrast, de verzadigde kleuren, de vervorming en de vignettering die typisch zijn voor speelgoedcamera’s, nagebootst.
De CX4 biedt ook de modi “Dynamisch bereik stand Dubbele Opname”, “Miniaturisatie” en “Hoog contrast ZW” die de CX3 populair heeft gemaakt.

5. Hoogwaardige resultaten over een breed toonbereik
Een outputpixel-interpolatiealgoritme met speciale Smooth Imaging Engine IV logische circuits vermindert detailverlies bij felle verlichting om prachtige scènes met hoog contrast opnieuw te creëren zoals ze met het blote oog te zien zijn.
Multi-P AUTO witbalans produceert kleuren die dicht aanleunen bij de kleuren die door het menselijke oog worden waargenomen in opnamen met een mengeling van zonlicht en schaduw of met de flitser in combinatie met natuurlijk licht. Hoog contrast scènes als deze blijken vaak moeilijk voor andere, minder geavanceerde witbalansalgoritmen.

6. Elf scene modi die het gemakkelijk maken om instellingen aan te passen aan uw onderwerp
De CX4 is uitgerust met een nieuwe “Meerv. opname’s nachts” die heldere, prachtige foto’s maakt van nachtelijke scènes door op automatische en precieze wijze een reeks belichtingen te combineren die werden opgenomen bij hoge gevoeligheden om wazige beelden en ruis te verminderen die als normaal worden beschouwd bij foto’s die in zwak licht werden genomen. Zo kunnen fotografen genieten van het plezier van het’s nachts foto’s nemen met de vrije hand zonder statief.
De elf scene modi die zo goed werden onthaald door de gebruikers van de CX3—waaronder de “Huisdieren”-stand voor portretten van uw favoriete kat—zijn ook beschikbaar op de CX4.

7. Een 3,0 inch HD VGA-display met een resolutie van 920.000 pixels
De grote, contrastrijke LCD-display met hoge resolutie heeft een grote kijkhoek. Het scherm is voorzien van een fluorlaag die vuil weert, een harde laag die krassen voorkomt, en een ontspiegelende laag waardoor het scherm zelfs in fel zonlicht goed afleesbaar is.
De brede reproductie van het kleurenbereik (100% van sRGB) zorgt voor een levendige en hoogwaardige weergave van kleuren.

8. Vele andere functies die de ontwerpfilosofie van Ricoh weerspiegelen: “Een apparaat dat u elke dag wilt gebruiken”
De CX4 biedt hoge burst rates van bijna 5 frames per seconde (fps) tijdens continuopname.
Macrostand kan worden gebruikt om foto’s te nemen op een afstand tot 1 cm wanneer de camera is uitgezoomd tot een brandpuntsafstand die gelijk is aan 31 mm in 35 mm-formaat, of op een afstand tot 28 cm wanneer de camera helemaal is ingezoomd.
“Auto scene modus” biedt het allerbeste in “richt-en-schiet” fotografie: richt de CX4 gewoon op uw onderwerp en laat de camera de instellingen optimaliseren voor de beste resultaten.
De camera kan HD-films opnemen met een kadergrootte van 1.280 × 720 pixels.

<CX4-opties>

Product Model
Oplaadbare batterij DB-100
Batterijlader BJ-10
Tas (zwart) SC-90BK
Tas (bruin) SC-90BN
Nekriem ST-2
Draadontspanner CA-1
  • *Alle brandpuntsafstanden in dit persbericht zijn geconverteerd naar 35 mm-formaat.
  • *De term “MP-bestand” verwijst naar “Extended MP-bestanden” die voldoen aan de eisen van het “multi-picture-formaat”. Dat is standaard vastgelegd door de CIPA. (De bestandsextensie is “.MPO”). Beelden die met de CX4 in een MP-bestand worden vastgelegd, kunnen afzonderlijk worden geselecteerd en in de camera worden opgeslagen als JPEG-bestand.

CX4

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.