Ricoh kondigt CX2 aan

Compacte digitale camera met 10,7x optische zoom (28-300 mm) en ultrasnelle continuopname met 5 beelden per seconde

Tokio, Japan, 20 augustus 2009—Ricoh Co., Ltd. (president en CEO: Shiro Kondo) maakte vandaag de ontwikkeling en introductie bekend van de CX2, een nieuwe digitale camera met 10,7x (28-300 mm) optische groothoek-zoomlens in een compacte behuizing van slechts 29,4 mm dik. De CX2 biedt de mogelijkheid van ultrasnelle opname met 5 beelden per seconde en een maximumaantal pixels.

De nieuwe CX2 erft tal van populaire kenmerken van zijn voorganger, de CX1 (die op 13 maart 2009 werd geïntroduceerd), zoals de hoge beeldkwaliteit en ruime dynamiek dankzij de Smooth Imaging Engine IV en ultrasnelle CMOS image processing sensor. Dit toestel biedt daarnaast ook meer mogelijkheden in bepaalde domeinen, met name dankzij (1) een 10,7x optische zoomlens met een regelbereik van groothoek- tot teleopname, (2) ultrasnelle continuopname (ong. 5 beelden/sec. met maximumaantal pixels) waarmee men nooit een scène mist en (3) de gebruiksvriendelijke AF-functies Pre-AF en Continu AF.

Nieuwe scènemodi zoals "high-contrast B&W" en "miniaturize" bevorderen de creativiteit terwijl ook diverse functies van de CX1 werden verbeterd, zoals bijvoorbeeld gezichtsherkenning voor de Easy-modus en een AUTO-optie voor automatische bereikexpansie van de Dynamic Range Double Shot-modus.

Met zijn talrijke functies maakt de CX2 fotograferen een stuk makkelijker, waardoor de compacte digitale camera een "dagelijks gebruiksvoorwerp" wordt.

<Belangrijke kenmerken van de nieuwe CX2>

• 1.Met een 10,7x optische zoomlens (28-300 mm) in een compacte behuizing van slechts 29,4 mm dik is de CX2 uitermate geschikt voor zowel groothoek- als teleopnamen.
    • Dankzij Ricoh’s unieke dubbele lensuitschuifsysteem kon de nieuw ontwikkelde 10,7x optische groothoek-zoomlens worden ondergebracht in een uiterst compacte en handzame behuizing van 29,4 mm dik.
    • Deze sterk vergrotende lens biedt met een opnamebereik van 28 mm groothoek tot 300 mm tele een breed scala aan opnamemogelijkheden, variërend van krachtige teleopnamen tot groothoekopnamen van zowel panoramische landschappen als binnensituaties met een geringe afstand tussen camera en onderwerp.
    • De zoomfunctie kan worden omgeschakeld naar ultrasnelle zoom door aan de zoomhendel te blijven draaien.
  • 2.Meer geavanceerde ultrasnelle continuopnamefuncties garanderen u steeds de gewenste opname.
    • Dankzij de verbeterde continuopnamemodus kan worden gefotografeerd met een snelheid van ongeveer 5 beelden/seconden en het maximumaantal pixels.
      • *De snelheid bij continuopname varieert afhankelijk van o.a. de opnameomstandigheden en het type en de staat van de geheugenkaart.
    • Voor de M-Continu Plus opnamefunctie, die opeenvolgende beelden opslaat die zijn opgenomen zolang de ontspanner wordt ingedrukt, is een modus toegevoegd die opnamen met het maximumaantal pixels mogelijk maakt. Afhankelijk van de scène die men wil fotograferen, is er keuze uit twee standen: M-Continu Plus (9M) voor 15 opnamen (5 beelden/sec.) in drie seconden en M-Continu Plus (2M) voor 30 opnamen (30 beelden/sec.) in ongeveer één seconde.
      • *M-Continu Plus (9M) met vaste beeldgrootte van N3456 (9M).
      • *M-Continu Plus (2M) met vaste beeldgrootte van N1728 (2M).
      • *De opeenvolgende opnamen worden opgeslagen in één MP-bestand (bestandsindeling met meervoudige foto's in één bestand).
    • Wanneer de ultrasnelle continuopnamefunctie is ingeschakeld, wordt na het indrukken van de ontspanner een serie van 120 opnamen gemaakt gedurende een interval van ongeveer één seconde (snelheid 120 beelden/sec.) of twee seconden (snelheid 60 beelden/sec.).
      • *Beeldgrootte ingesteld op N640 (VGA).
  • 3.Hoge beeldkwaliteit dankzij Smooth Imaging Engine IV en CMOS sensor met hoge resolutie.
    • De CX2 maakt voor beeldverwerking gebruik van een Smooth Imaging Engine IV en ultrasnelle CMOS sensor. Deze combinatie resulteert in een superieure beeldkwaliteit met hoge resolutie en minimale ruis.
    • De image processing engine is voorzien van een speciaal circuit met interpolatiealgoritme voor extra pixels, dat bij contrastrijke opnamen de schoonheid vastlegt zoals die door het oog wordt waargenomen.
    • Dynamic Range Double Shot maakt opnamen mogelijk die de waarneming met het blote oog benaderen, waarbij de nieuwe AUTO-optie automatisch het optimale belichtingsverschil bepaalt. Zo kunnen de voordelen van een groter dynamisch bereik van maximum 12 LW nog makkelijker worden benut.
    • Multi-Pattern Auto-witbalans draagt bij tot een levensechte kleurweergave, zelfs bij opnamen die problemen gaven met vroegere automatische witbalansfuncties, zoals bijvoorbeeld scènes met schaduw en zonlicht en scènes met een combinatie van flitslicht en natuurlijk licht (of TL-verlichting, enz.).
  • 4.Nieuwe functies voor creatieve fotografie.
    • Zoals de naam zegt, resulteert de functie "high-contrast B&W" in opnamen met meer contrast dan met de gewone zwart/wit-functie. Dit biedt de mogelijkheid van "korrelige" opnamen zoals met een ultragevoelige film in een kleinbeeldcamera of bij overontwikkeling.
    • De nieuwe "miniaturize"-functie resulteert in opnamen met wazige boven- en onderkant. Zo kunnen scènes worden gefotografeerd en opgenomen met miniatuureffect.
    • Met de nieuwe "manner"-functie kunnen de flitser, de AF-hulpverlichting en de werkingsgeluiden worden uitgeschakeld zonder de instellingen van de camera te wijzigen. Dit is handig voor opnamen in musea en andere openbare gebouwen.
  • 5.De Easy-modus heeft nu ook een functie voor automatische gezichtsherkenning.
    • Wanneer bij opnamen gezichten worden gedetecteerd, optimaliseert de CX2 automatisch brandpuntafstand, belichting en witbalans voor die gezichten. Vergeleken met het vorige model zijn de herkenningssnelheid en het aantal detecteerbare gezichten verhoogd.
      • *Er kunnen nu maximum acht gezichten worden gedetecteerd.
    • Bij close-up opnamen schakelt de camera automatisch over naar de macromodus zonder dat men iets aan de instellingen hoeft te veranderen.
  • 6.Pre-AF en Continu AF garanderen een snelle en precieze scherpstelling.
    • Met Pre-AF regelt de camera automatisch de scherpstelling, ook al wordt de ontspanner niet half ingedrukt. Dit maakt snelle opnamen mogelijk omdat steeds scherp wordt gesteld op een bewegend onderwerp.
    • Wanneer met Continu AF een bewegend onderwerp wordt gedetecteerd terwijl de ontspanner half is ingedrukt, stemt de camera automatisch de scherpstelling af op de beweging van het onderwerp.
  • 7.3.0-inch VGA LCD-display met resolutie van 920.000 pixels.
    • Het grote LCD-display met hoge resolutie heeft een grote kijkhoek en een hoog contrast. Het display is voorzien van vuil-, kras- en reflectiewerende coatings voor een optimale afleesbaarheid, zelfs buiten in de volle zon.
    • Een sRGB-kleurbereik van 100% staat garant voor een levensechte kleurweergave.
  • 8.Tal van functies geïnspireerd door een gebruiksvriendelijk concept.
    • Met de macrofunctie kunnen opnamen worden gemaakt tot op 1 cm in de groothoekstand* en 28 cm in de telestand. *Gelijkwaardig aan 31 mm bij kleinbeeldcamera.
    • Comfortabele en ergonomische greep.
    • Elektronische waterpas met versnellingssensor.
    • Beeldsensorverschuiving met onscherptecorrectie voor scherpere opnamen.
    • Drie rasterweergavefuncties voor beeldopname.
    • Markeerfunctie om snel bepaalde beelden in de camera weer te geven. Maximumaantal gemarkeerde beelden verhoogd van 3 tot 20.

<Opties CX2>

Product Model
Oplaadbare batterij DB-70
Batterijlader BJ-7
Cameratas (zwart) SC-90BK
Cameratas (bruin) SC-90BN
Nekriem ST-2
Draadontspanner CA-1
Netstroomadapter AC-4g
  • *Alle brandpuntafstanden in deze informatie zijn omgezet naar equivalenten voor kleinbeeldcamera.
  • *Het "dynamisch bereik" van een digitale camera is de lichtsterkte die de camera kan verwerken.
  • *De term "MP-bestand" in deze informatie verwijst naar "Extended MP files" conform het genormaliseerde "multi-picture format" van CIPA. (De bestandsextensie is MPO.)
    Beelden die met de CX2 in een MP-bestand worden vastgelegd, kunnen afzonderlijk worden geselecteerd en in de camera worden opgeslagen als JPEG-bestand.

CX2 ZWART [A]

Tweekleurig (GRIJS / ROZE) [B]

JPG (604KB)
EPS (852KB)

Download hier met de digitale camera gemaakte kwaliteitsfoto's.